Content Marketing

10464027_10204717063260326_4055298167311683081_nJeg har beskæftiget mig med content marketing fra før man vidste det hed sådan – før det var smart. Jeg har mødt overbærende smil fra gamle garvede marketingfolk når jeg, i starten af min karriere, har pippet om, at det vigtigste for mig var at give brugerne noget værdifuldt – at skabe en relation til brugeren og opbygge deres loyalitetsfølelse overfor brandet – og ad den vej sikre salg/mersalg. Traditionelt markedsføringsfokus på nettet var at skabe et salg, og så først dernæst at skabe en kunderelation – mit fokus har altid været omvendt.

Hvorfor? Fordi det giver mening og fordi det virker!

Mange af de traditionelle markedsføringsveje er svært tilgængelige i dag. Vi bruger adblockere for at undgå reklamer på nettet. Vi bruger Netflix og HBO, og ser vi endelig almindeligt TV, går vi ud og laver kaffe i reklamepausen. Vi sætter “Nej tak til reklamer” skilt på vores postkasse. Vi overstrømmes med reklamebudskaber og vi gider dem ikke. Som virksomhed er man altså nødsaget til at tænke i andre baner for at udbrede kendskabet til ens brand og produkt.

En af disse baner er content marketing. Content marketing går ud på, at levere værdifult og relevant indhold til en fastlagt målgruppe, og ad den vej gøre dem interesseret i dit produkt/din virksomhed. Det er en form for markedsføring som kræver et anderledes mindset og en særlig indsats, men det er også klart den mest interessante måde at arbejde med content på. I stedet for blot at overdynge med “SE MIG!”, “SE MINE FEDE PRODUKTER!”, “KØB FOR HUNNE!” – ved man, at man kan skabe en salgsfremmende relation til brugeren, ved at have fokus på at give – give opmærksomhed – give tid og respekt – give relevant og værdifuldt indhold.

Fordi content marketing tankegangen altid har været naturlig for mig, er det et felt jeg har det rigtigt godt med at have som hovedoverskrift for meget af mit arbejde. Hvis du vil høre mere om hvordan content marketing kan udmønte sig i praksis og gøre en forskel for netop din virksomhed, så inviter mig til en kop cola og en snak.

 

 

 

 

Comments are closed