Google, my love – Parforhold og SEO

1426976632_Heart_bigHvad er det lige søgemaskineoptimering går ud på? Og hvad er vigtigt at forstå når man beskæftiger sig med SEO?
Jeg har en god ven, som har indrømmet at han, da jeg fortalte hvad jeg laver, undrede sig over hvad optimering af symaskiner mon havde med Google og markedsføring at gøre. At han havde hørt ”symaskineoptimering”, skal naturligvis ikke lægges Google til last. Min pointe er dog, at det faktisk kan være ret svært at forklare på en enkel måde, hvad principperne for god SEO er. I hvert fald hvis man ikke må fortabe sig i tekniske forklaringer om titletags, duplicate content og redirects.

Jo den ultra korte version, er naturligvis at det handler om, at få din virksomheds website til at ligge så godt som muligt på Google, så kunderne vælger at klikke sig ind på din side fremfor konkurrentens, men hvordan gør man det? En del af de bagvedliggende principper er faktisk yderst spiselige at forstå hvis man sammenligner dét at opnå en god placering i Google med noget, der er relatérbart for de fleste – nemlig parforhold.

Når alt kommer til alt er målet for de fleste et langvarigt, solidt parforhold, hvor man kender hinanden godt, har stor grad af tillid og ikke behøver bekymre sig synderligt om konkurrence udefra. Sådan et forhold kommer bare ikke fra den ene dag til den anden. Det kræver vilje, tid og at man er indstillet på at indgå kompromiser og slibe kanter. Det er ikke spor anderledes med SEO og Google.

Tålmodighed – tålmodighed – tålmodighed

Man kan sagtens lave et ”hurtigt scor” af Google. Ved at benytte såkaldt black SEO kan du få Google til at falde for dig hurtigere end hende den desperate på diskoteket kl. 4 om natten, men forholdet bliver også derefter. Det bliver et ”wham bam thank you mam” forhold, hvor Google bliver fornærmet over at du aldrig ringede tilbage dagen efter og vil gøre alt for aldrig at se dig igen.

Google er en slow starter. Den vil gerne se dig an og lære dig at kende før den committer sig, så hvis du vil opnå det gode forhold til Google er tålmodighed og kontinuitet en vigtig faktor. På nogle punkter kan du godt ret hurtigt få en fornemmelse af, at Google nok er lidt lun på dig (du begynder at krybe op ad i søgeresultaterne), men det tager tid og kræver arbejde før den stoler nok på dig og dit site til at det virkelig batter og også omverdenen kan se at I er glade for hinanden (topplaceringer).

Det kan således ikke nytte noget, at du forventer SEO-resultater dagen efter du har foretaget forbedringer på dit site. Mange faktorer spiller ind, og selvom du får overbevist Google om at du måske nok har nogle gode kvaliteter som det er værd at kigge nærmere på, så forelsker den sig ikke head over heals med det samme.

Hvem siger god for dig?

1426976724_LikeNej det er ikke dine venner, veninder og familie som skal være sammen med din nye kæreste, men indrøm det bare – det betyder altså bare alligevel noget hvad de synes om hende eller ham! På samme måde forhører Google sig faktisk om dit site, og undersøger om andre siger god for det. Du kan således højne sandsynligheden for et godt forhold mellem dit website og Google, ved at alliere dig med nogle af de sites, som Google lytter til allerede (sider med god pagerank), og få dem til at linke til dig. Jo flere kvalitetssider der linker til dit site og dermed fortæller Google at du er en guttermand som man kan regne med, jo bedre placering får dit site i søgeresultaterne. Det kaldes linkbuilding og vægtes ret højt af Google.

Husk dog, at færre links fra sider Google stoler på, tæller langt bedre end mange henvisninger fra mere tvivlsomme mindre sites – fuldstændig som du selv nok er mere tilbøjelig til at tage imod råd fra din bedste ven, fremfor fra en meget fjern bekendt du ikke har noget nært forhold til.

Kompromis, valg og prioriteter

Skal hendes Kählervase pynte på kommoden i stuen eller er dine fodboldpokaler fra juniortiden vigtigere? Skal fredag aften bruges på bytur med gutterne eller vild med dans i sofaen? Ja ja karikeret og langt fra kønspolitisk neutralt, men bottom line er at modsatrettede interesser findes i langt de fleste forhold. Hvis det skal fungere på sigt og man skal nærme sig hinanden er man nødt til at gå på kompromis med nogle ting og vælge hvad man kan og vil leve med – på samme måde med dit forhold til Google.

Du drømmer måske om et website baseret på masser af lækre billeder eller grafik, og med så lidt tekst som muligt? Det kan du også sagtens få, men så må du bare leve med ikke at være Googles type. Især efter de nyeste opdateringer af algoritmerne har kvalitetstekst større og større betydning for din placering på Google. Allerede i din designproces er det altså væsentligt at tænke SEO-hensyn ind og beslutte hvad der er vigtigst for dig. En superflot video på forsiden gør f.eks. typisk siden tung og langsommere – og Google er altså bare ikke til tykke trunter.

Men lav dig nu ikke for meget om

1426978429_Star_fullKender de fleste af os ikke en historie med en mand eller kvinde, som vil sin nye kæreste så meget at de går all in på at tækkes ham eller hende? Han dropper måske fisketurene med vennerne og de der superhelte t-shirts hun synes er så barnlige? Hun taber sig måske 20 kg. og lærer at lave frikadeller? Når ”den store kærlighed” så pludselig smider dem på porten kan de slet ikke forstå det, men i bund og grund handler det ofte om at de mister det som gør dem specielle og interessante – de glemmer hvem de er.

Hvis du bruger al din energi på at prøve at leve op til alle Googles tekniske krav og anbefalinger, i en grad så du glemmer at dit site først og fremmest skal være interessant og tiltrækkende for din målgruppe, så mister du din egenart og brugerne straffer dig ved at holde op med at besøge dit site. Det samme sker hvis du prøver at være en anden end du er – ved f.eks. at optimere på ord som slet ikke har noget med dit normale indhold at gøre. Det er dårlig SEO som Google lurer ret hurtigt. Det er værd at huske. at Googles formål i sidste ende er at levere de bedste og mest relevante søgeresultater til folk, så hvis din side har kvalitetsindhold og højt besøgstal har det stor betydning for din placering.

Ligesom mange i dag heldigvis vælger partner efter hvad de indeholder, lægger Google også stor vægt på at dit content er af høj kvalitet, at du udvikler og fornyer dig og at du er værd at besøge igen og igen og igen…

Sidst men ikke mindst – husk at lytte!

1426978154_BubbleDet skønnes at godt halvdelen af alle ægteskaber i Danmark ender med skilsmisse. Vil du undgå at det samme sker for dit website og Google, så er det en rigtig god idé at høre efter, når Google ind imellem melder ud hvad den gerne vil have dig til at gøre. F.eks. har Google officielt meldt ud, at fra d. 21. april 2015 vil den lægge så stor vægt på mobilvenlighed, at dit website risikerer, at ryge langt ned i søgeresultaterne når der søges fra mobile enheder hvis det ikke er responsive – altså forstår at tilpasse sig visning på smartphones og tablets.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt dit website er mobilvenligt, kan du tjekke det her, og hvis Google vender tomlen nedad, så se at få gjort noget ved det. Det vil være det vigtigste du har gjort for dit og Googles forhold længe.

Og hvis søgemaskineoptimeringen driller, skal jeg gerne lege Kirsten Giftekniv mellem dit website og Google… kærligheden må du selv ligge og rode med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>