Hvad The Godfather kan lære dig om sociale medier – del 1

TheGodfather_La_FamigliaDe 3 film i Francis Ford Coppolas mesterværk The Godfather regnes blandt de bedste og mest sete film i verden, men vidste du, at Corleone-familien faktisk kan lære dig en masse om sociale medier? I en række blogindlæg vil jeg benytte The Godfather universet til at give dig en indføring i nogle af de vigtigste principper at have for øje når man arbejder med content marketing og sociale medier, og jeg vil give dig inspiration til din egen markedsføringsstrategi.

Og nej – jeg taler naturligvis ikke for at vi skal til at rende rundt og meje vores konkurrenter ned på åben gade, eller smide hestehoveder i deres senge. Inspirationen fra The Godfather universet skal tages noget mindre bogstaveligt (om end jeg må indrømme at jeg gerne så flere af de upåklageligt velklædte italienske mænd i det danske erhvervsliv).

Jeg vil f.eks. komme ind på hvad vi kan lære af universets ”familie”- og ”community”-begreb, og på hvordan udødelige citater fra filmene kan minde os om nogle af de vigtige pointer.

I dette det første indlæg i The Godfather, vil jeg fokusere netop på det som, for mig, altid har været hovedessensen i de fleste mafiafilm – nemlig værdien af at opbygge et godt solidt community omkring sig – sine omgivelser og la famiglia!

TheGodfather_service

Don Vito Corleone forstod om nogen, at for at opbygge et magtfuldt emperium, er det nødvendigt med et stærkt community omkring sig. Han brugte meget tid på at hjælpe naboer, venner og familie med tjenester, lån og gode råd. Ved at gå “on and beyond” for folk han dårligt kendte, skabte han værdifulde relationer, som ofte kom ham til gode på senere tidspunkter.

Han hjalp ikke hver enkelt ud fra en direkte noget-for-noget forventing, men ganske enkelt fordi han kunne, og fordi han forstod, at det var en måde at opbygge et image og en magtfuld placering.

Men hvad betyder det for mig?

Et af de vigtigste principper, at have for øje hvis man arbejder med sociale medier, er netop at du er intet uden dit community – din online famiglia. Det kan godt betale sig, at bruge tid og energi på at være hjælpsom og give noget til dine brugere – uden nødvendigvis at forvente øjeblikkelig gevinst. Det betaler sig i det lange løb.

Hånden på hjertet – Hvem vil du helst handle med?
Den smilende grønthandler nede på hjørnet, som du kender fra gadebilledet, som gerne giver dig tips og gode opskrifter og som stikker din søn et gratis æble når han kan se det er ulvetime og tålmodigheden er lav under indkøbsturen
eller
Den venlige men afmålte grøntekspedient i supermarkedet, som er professionel og passer sit job som han skal, men ikke mere end det.

Forudsat at de begge har styr på at smide de rådne tomater ud og har næsten ens priser, så er svaret formentligt den første. Vi vil simpelthen hellere købe (hvad end det er æbler, vindmøller eller konsulentydelser) fra nogen vi føler vi ”kender” og som giver os noget den anden vej.

Vi kan ikke alle være grønthandleren på hjørnet, men du kan give dine kunder lidt af den samme oplevelse. Ved at have fokus på også at give dine kunder noget relevant og værdifuldt, fremfor kun at ville have dem til at købe, opnår du en mere langsigtet positiv effekt af din markedsføring. Du skaber relationer til dine, potentielle og nuværende, kunder som giver dig en fordel når de står i købssituationen og skal vælge mellem dig og konkurrenten – eller som Corleone ville ha’ sagt – when it’s time to call upon you, to do a service for me.

Mindst lige så værdifuldt er det, at du skaber en række ambassadører som gerne anbefaler din virksomhed til venner, familie og forretningsforbindelser. De føler en stærkere loyalitet og er mere tilbøjelige til at være aktive på din virksomheds profil på de sociale medier – de liker mere, +1’er mere, kommenterer mere, deler mere – alt sammen ekstra markedsføring for dig. Hvis du vil opnå organisk reach på de sociale medier er dine følgeres aktivitet altafgørende for hvor langt du kan nå ud. Fuldstændig ligesom det var nødvendigt for opbygningen af Corleones ry, at han ikke kun havde de få tætte loyale, men også havde mange “fodsoldater” som spredte ordet om ham.

3 konkrete ting du kan gøre allerede i dag for at blive mere Corleone:

(tryk for at læse mere udførlig beskrivelse af de enkelte punkter, og få praktiske eksempler)

Næste blogindlæg med inspiration fra The Godfather vil tage udgangspunkt i princippet “Keep your friends close, but your enemies closer”. Hvis du vil være sikker på, ikke at gå glip af det, så tilmeld dig nyhedsbrevet.

Indtil da… always make sure to be the offer they can’t refuse.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>