Jeg vil bygge et hus – 3 tips til fundamentet for en god markedsføringsstrategi

cottage-928979_640Jeg vil bygge et hus! Ja faktisk er jeg gået i gang. Jeg har købt en grund og en bunke materialer. I går blandede jeg lidt mørtel og satte en række mursten sammen ovre i det ene hjørne af grunden – det gælder jo om at komme i gang ikke? og i dag har jeg tænkt mig at flække en udestue sammen – det skulle være så populært med udestuer.

Lyder det tosset? Ja lidt ikke? Ikke desto mindre er det sådan mange selvstændige og mindre virksomheder går til deres online markedsføring – uden fundament, uden plan, uden forarbejde og uden bevidsthed om hvilket slutresultat de sigter efter. Det er rigtig ærgerligt, fordi det får mange til at tro det er sværere end det behøver at være, når de knokler i øst og vest uden at føle de når nogen vegne.

Jeg må ærligt indrømme, at mine erfaringer med byggebranchen er nærmest ikke eksisterende, men jeg er LEGO-nørd og har bygget mange huse i de farvestrålende plastikklodser. Jeg ville gerne kunne sige, at jeg er sådan en som altid planlægger og laver skitser inden jeg går i gang med at bygge. Når sandheden skal for dagen, har jeg dog ofte været så ivrig, at jeg har kastet mig direkte ud i det. Resultatet er blevet derefter, og jeg har mere end én gang måttet pille det hele fra hinanden og starte forfra.

Når det drejer sig om markedsføring og kommunikation, har jeg heldigvis en noget anden tålmodighed end når jeg får en idé til et LEGO-byggeri. I dette blogindlæg vil jeg give dig mine 3 bedste byggetips når det handler om, at skabe det bedste fundament for din markedsføringsindsats.

1 – Kend din målgruppe

Du kan rejse den flotteste, snorlige moderne villa – store lyse rum med loft til kip, sort marmorgulv i alle rum, bluetooth-opkobling og styr på teknikken. Uden tvivl et imponerende og flot hus. Men… hvis dine kunder nu mere er til gammel stråtækt idyl på landet, hvor tilbøjelige tror du så de vil være til at besøge dit hus? Endsige at købe det?

Det er ikke fordi du har bygget noget dårligt hus. Det passer bare ikke til dine kunders ønsker, drømme og behov.

Hvis nu du havde sat dig ind i hvad der appellerer til netop dine kunder, inden du gik i gang med at bygge, så kunne du have sparet dig selv for en masse, og have brugt din energi på at finde den bedste leverandør af brændeovne og stråtag i stedet. Lyt til dine kunder, lær dem at kende. Måske har du allerede værdifuld statistik fra dit website som kan fortælle dig en masse om dine nuværende kunder/besøgende og deres adfærd på nettet?

Lær din målgruppe at kende og indret din virksomhed, dit website, din kommunikationsform og din markedsføring herefter.

2 – Lav en plantegning

Ligesom ingen formentligt kunne finde på at bygge et hus ud fra diffuse idéer, bør du heller ikke gå i gang med din markedsføring uden en plan – en strategi.

Jeg møder ofte kunder som indvender at de har et klart billede inde i hovedet og bare skal i gang. Det er bare sådan med ”billeder i hovedet”, at de er svære at holde fast i, svære at følge (også for andre end dig selv) og at virkeligheden ind i mellem ser anderledes ud end du troede.

I det øjeblik du får dine tanker, ideer og mål ned på skrift, sker der til gengæld noget magisk. Hele processen med at lægge en plan og beslutte sig for en strategi, fører til en større bevidsthed om dine mål. Det bliver tydeligt for dig hvor du skal hen, hvornår og hvordan. Du får desuden en overskuelighed som er svær at opnå så længe alle delelementerne flyder rundt oppe i dit hoved. Du får frigivet en masse god ”hjerneplads” som du kan bruge på andre dele af din virksomhed.

Brug tid på et godt forarbejde – en god strategi.

3 – Den rette rækkefølge

Det kan godt være du synes det er sjovere at bygge taget eller sætte blomster i krukker på terassen, end at blande mørtel og lægge mursten, men der er nu engang en naturlig grund til at det er uhensigtsmæssigt. På samme måde bør du have fokus på, at foretage dine markedsføringstiltag i den rigtige rækkefølge.

Hvis du laver facebookopslag, fede blogindlæg eller søsætter en storstilet adwordskampagne for at lokke potentielle kunder til, er det f.eks. vigtigt, at dit website er klar til besøg – at du har fjernet malerspanden i hjørnet, og er sikker på at de mennesker du lokker til får det rette indtryk af dig og din virksomhed og nemt kan finde yderlig information. Ellers risikerer du, at bruge en masse tid, energi og penge på noget som ikke giver det ønskede resultat.

En del af mit arbejde består ind imellem i at være hende den kedelige, som slår bremsen i og siger ”Jamen det er meget fint at du gerne vil sætte gang i tyve tiltag på samme tid – og helst i går, men du er nødt til at træde et skridt tilbage, lægge en plan, prioritere og tage tingene i den rigtige rækkefølge”. Hende kan jeg godt leve med at være. Jeg ved nemlig, at når først mine kunder har oplevet hvilken forskel det gør, at have styr på fundamentet, så ønsker de ikke mere at bygge på må og få.

Sørg for at tage tingene i den rigtige rækkefølge og følg din plan.

solidfoundation
Og hvordan griber du det så an i praksis? Du kan vælge at være ”selvbygger”. Hvis du sætter dig ind i delelementerne, og har den rette tålmodighed, kan det sagtens give gode resultater. På min blog vil du kunne finde mange brugbare tips og værktøjer, som kan hjælpe dig til at undgå byggesjusk.

Du kan også vælge at få andre til at hjælpe dig. Hvis du skulle ha’ bygget et hus ville du nok kontakte en dygtig bygningskonstruktør og gøre brug af dennes ekspertise. Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke ville kunne lave en holdbar plantegning eller byggeplan om så mit liv afhang af det – men målgruppeanalyser, brandingstrategier og forretningsplaner? Dér er jeg på hjemmebane. Dér kender jeg byggestenene, værktøjerne og den rigtige fremgangsmåde. Kontakt mig på 23 43 46 14 for en uforpligtende snak, om hvordan jeg kan hjælpe netop dig og din virksomhed til det bedste fundament for din online markedsføring – så du kan bruge din tid på det du er bedst til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>