Vil du ha’ noget ud af Facebook eller bare samle på frimærker?

3 grunde til at undgå for mange forkerte følgere på de sociale medier.

Hvordan får jeg flere likes på facebookLige så længe jeg kan huske har min far samlet på frimærker. Ja, hermed indrømmet – jeg er så gammel, at jeg stadig kan huske dengang folk skrev ganske almindelige breve til hinanden – kærestebreve, lykønskninger, julekort og “hvordan-går-det-hos-dig”-hilsener – før det dersens internet. Jeg husker hvordan min far inspicerede de indkomne breve for interessante frimærker, som han møjsommeligt dampede af og lagde ud i den store kommode i gangen. Jeg undrede mig altid over hvad han i grunden skulle bruge dem til. I virkeligheden tror jeg heller ikke han selv vidste det. Han samlede bare, og det var en rar tanke for ham at han havde dem – jo flere jo bedre.

Sådan er der også rigtigt mange som har det med deres følgere på sociale medier. De vil gerne have så mange som muligt, men de ved i grunden ikke rigtigt hvad de skal bruge dem til – det er bare rart at se det der tal ude i venstre side vokse.

Og det er da også en dejlig håndgribelig måde, at gå til sin social media tilstedeværelse på. Fristende at sætte lighedstegn mellem mange følgere – mange likes – og succes med SoMe-indsatsen.

Problemet er bare at sådan hænger verden på de sociale medier ikke sammen. Hvis ikke du har en strategi for hvordan du får fat i de rigtige følgere, hvordan du vil holde fast i dem, aktivere dem og konvertere dem til noget som giver værdi også på bundlinjen, så har du misforstået pointen og du går glip af den virkelige markedsføringsværdi der ligger i sociale medier. I værste fald skader det ligefrem din markedsføringsindsats.

Jamen er det ikke bedre at have 5.000 følgere end 200?

Hmmm… tjabum… det kommer godt nok an på hvem dine følgere er, og hvorfor de har liket din side. Det nemmeste i verden er at skaffe mange likes i en ruf – bare se på alle de venner du har som liker og deler diverse fupkonkurrencer for tiden! Lav en konkurrence, med en tilpas stor og interessant præmie, så skal dit følgertal nok vokse hurtigere end du kan nå at sige “spild af tid”.

Men du er nødt til at spørge dig selv hvad de mange følgere er værd, hvis de ikke er i din målgruppe? Hvad er de værd, hvis du ikke forstår at omsætte dem til interesserede kunder? Kernen i content marketing er at levere kvalitetsindhold præcis målrettet DINE (potentielle) kunder. Jeg vil til hver en tid hellere arbejde med en facebookside hvor der er 100 følgere, som er interesseret i min virksomhed, som responderer på de opslag jeg lægger ud, og som styrker mit brand – end jeg vil have 5.000 følgere som kun har tilmeldt sig for at vinde en iPad.

likeJamen med 5.000 følgere når jeg vel langt ud med mine opslag?

Hmm… tjabum… og hvis du tisser i bukserne giver det en dejlig varm følelse, men det bliver sgi hurtigt koldt og småklamt. Hvis dine brugere ikke reelt er i din målgruppe, vil de hurtigt enten afmelde sig igen (når de ikke vandt den der iPad alligevel) eller bare være “sovende følgere”, som ikke responderer på dine opslag og aldrig bliver til kunder i din biks. Når det gælder Facebook er det brugernes aktivitet og engagement som er afgørende for, hvor langt du når ud. Med de forkerte brugere opnår du ikke det du vil med din tilstedeværelse på sociale medier.

Siger du, at det kan skade min facebookside med for mange følgere?

Intet “Hmm…” – intet “tjabum…” – et rungende “JA, det er præcis det jeg siger”. Der er flere grunde til at det godt kan betale sig for dig at tænke i kvalitet fremfor kvantitet når du tiltrækker nye følgere. Jeg vil give dig tre af de vigtigste:

  • Facebooks algoritmer (de formler som bestemmer hvilke opslag der bliver vist til hvem) er meget kvikke. Facebook sender først dit opslag ud til en procentdel af dine brugere, og hvis de ikke reagerer på opslaget – hvis de ikke klikker på det for at læse mere, hvis de ikke liker eller deler, hvis de bare scroller hurtigt videre ned til vennernes sjove kattebilleder og mosters kageopskrift – så tænker facebook, at det nok er et uinteressant opslag, og så er der ikke flere af dine følgere som får det vist på skærmen. Det er således i din interesse, at have følgere som er interesserede, og som reagerer på det du skriver.
    Endnu værre bliver det hvis de uinteresserede følgere ligefrem finder dine opslag så irriterende at de trykker “skjul” eller “spam” til opslaget. Dette vil påvirke, ikke kun det nuværende, men også kommende opslag fra din side.
  • Et stort antal “forkerte” følgere forplumrer din statistik, og gør det sværere for dig, at benytte de sociale medier til at blive klogere på din målgruppe – hvem de er, hvad de interesserer sig for, hvor de bor – og dermed på hvordan du bedst kan ramme dem.
  • Den virkelige værdi ved at benytte sociale medier i din markedsføring ligger i princippet om “ringe i vandet”. Ved at have en gruppe af loyale følgere, som kender din virksomhed og det du står for, og som sætter pris på dine opslag, opnår du uvurderlig blåstempling. Du når længere ud fordi dine brugere er aktive, deler, liker og kommenterer. Samtidig sikrer du dig, at når disse brugere bliver spurgt hvem de kan anbefale indenfor netop dit felt, så et du top of mind. I min tilgang til content marketing er der én ting som er vigtigere end at lande en kortsigtet kunde – nemlig at skabe en ambassadør. Gode relationer – ambassadører for din virksomhed – kan åbne flere døre, og give flere tilfredse kunder end du nogensinde havde troet muligt.

Hvis du vil have hjælp til en facebook-tilstedeværelse baseret på kvalitet frem for kvantitet, så kontakt mig allerede i dag (23434614) og hør om min nye content pakke, med strategi, målgruppeanalyse og færdigtproducerede facebookopslag lavet specielt til din virksomhed – lige til at lægge op og fange de “rigtige” følgere.
Hvis du hellere bare vil samle på frimærker eller lave konkurrencer med iPads, så må du til gengæld meget gerne ringe til en anden :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>